ZILL
Waarom?
Werken met een leerplan:
- duidelijk overzicht van alle leerstof voor de kinderen van de basisschool
- verbinding tussen de verschillende leergebieden
- wat kan/moet op welke leeftijd gegeven worden
- goedgekeurd door de inspectie
Een nieuw leerplan:
- veel minder doelen
- eigentijds
- geen overlappingen meer
- overzichtelijk
- aandacht voor de persoon van de leerlingen
- voor iedereen van de basisschool (kleuters en lagere schoolkinderen)
Hoe?
Visie
Wat is ‘goed onderwijs’? Zin in leren, zin in leven!
Structuur
Socio-emotionele ontwikkeling
- relationele vaardigheden
- omgaan met gevoelens en behoeften
- inlevingsvermogen
- seksueel bewustzijn
Ontwikkeling van een innerlijk kompas
- identiteit
- levensbeschouwelijke grondhouding
- waardengevoeligheid en normbesef
- veerkracht
Ontwikkeling van initiatief en verantwoordelijkheid
- zelfregulerend vermogen
- onderzoekscompetentie
- ondernemingszin
- gezonde en veilige levensstijl
- engagement voor duurzaam samenleven
Motorische en zintuiglijke ontwikkeling
- zintuigelijke ontwikkeling
- lichaams- bewegingsperceptie
- omgaan met bewegingsruimte en –tijd
- grootmotorisch bewegen
- kleinmotorisch bewegen
Welke verandering?
Kleine aanpassingen (?)
- aandacht voor de persoon van de kinderen
- afwisselen leiden, begeleiden, en zelfstandig werk
- hulpmiddelen gebruiken wanneer nodig
- aandacht voor inbreng van de kinderen
- samenwerken in het team
- uitdagende taken
- voldoende hoog, maar haalbaar
Rijke ondersteuning
Voor wie?
-
Kleuteronderwijs
-
Basisonderwijs