ZILL

Waarom?

Werken met een leerplan:

  • duidelijk overzicht van alle leerstof voor de kinderen van de basisschool
  • verbinding tussen de verschillende leergebieden
  • wat kan/moet op welke leeftijd gegeven worden
  • goedgekeurd door de inspectie

 

Een nieuw leerplan:

  • veel minder doelen
  • eigentijds
  • geen overlappingen meer
  • overzichtelijk
  • aandacht voor de persoon van de leerlingen
  • voor iedereen van de basisschool (kleuters en lagere schoolkinderen)

 

Hoe?

Visie

Wat is ‘goed onderwijs’? Zin in leren, zin in leven!

 

 

Structuur

Socio-emotionele ontwikkeling

  • relationele vaardigheden
  • omgaan met gevoelens en behoeften
  • inlevingsvermogen
  • seksueel bewustzijn

 

Ontwikkeling van een innerlijk kompas

  • identiteit
  • levensbeschouwelijke grondhouding
  • waardengevoeligheid en normbesef
  • veerkracht

 

 Ontwikkeling van initiatief en verantwoordelijkheid

  • zelfregulerend vermogen
  • onderzoekscompetentie
  • ondernemingszin
  • gezonde en veilige levensstijl
  • engagement voor duurzaam samenleven

 

Motorische en zintuiglijke ontwikkeling

  • zintuigelijke ontwikkeling
  • lichaams- bewegingsperceptie
  • omgaan met bewegingsruimte en –tijd
  • grootmotorisch bewegen
  • kleinmotorisch bewegen

 

Welke verandering?

Kleine aanpassingen (?)

  • aandacht voor de persoon van de kinderen
  • afwisselen leiden, begeleiden, en zelfstandig werk
  • hulpmiddelen gebruiken wanneer nodig
  • aandacht voor inbreng van de kinderen
  • samenwerken in het team
  • uitdagende taken
  • voldoende hoog, maar haalbaar

Rijke ondersteuning

 

Voor wie?

  • Kleuteronderwijs

  • Basisonderwijs

 

Wanneer?

Vanaf 01/09/2020